Jednym z istotnych komponentów każdego samochodu osobowego z silnikiem Diesla jest filtr cząstek stałych DPF (z ang. diesel particulate filter). Znajduje się on zawsze w układzie wydechowym – przeważnie bezpośrednio za katalizatorem. Jego podstawowe zadanie polega na oczyszczaniu spalin z sadzy, węglowodorów, a także innych niezwykle szkodliwych dla zdrowia oraz środowiska naturalnego substancji. Pamiętajmy o tym, że auto pozbawione tego filtra nie spełnia wymaganych norm dotyczących homologacji i emisji spalin.
Filtr cząstek stałych to stosunkowo proste urządzenie w formie puszki wykonanej z wytrzymałej stali nierdzewnej. W środku mieści się wielowarstwowy korpus metalowy bądź włókninowy z zagęszczonymi kanałami o porowatych ściankach. Są one zlokalizowane równolegle względem siebie, tworząc specyficzną siatkę, która bardzo skutecznie wychwytuje najbardziej trujące substancje wydzielane przede wszystkim w trakcie rozruchu jednostki napędowej i jej działania w warunkach niskiej temperatury. Szkodliwe związki są wypalane wewnątrz filtra, co jednocześnie podnosi jego trwałość. Warto podkreślić, że ich eliminacja następuje przed przedostaniem się do rury wydechowej. Cały proces jest aktywowany dopiero w momencie, gdy komputer pokładowy odnotuje ponadprzeciętną ilość sadzy w filtrze i aktywuje odpowiednie czujniki. Obecność DPF-u w samochodzie przyczynia się do zauważalnej poprawy jego dynamiki, znacznego zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i osób postronnych (ograniczenie ryzyka rozwoju chorób układu oddechowego, krwionośnego i pokarmowego), a także ochrony środowiska naturalnego.