Obecnie przemysł i technika rozwinęły się do tego stopnia, że wiele osób nie wyobraża sobie życia bez samochodów i innych pojazdów poruszających się po drogach. Jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanych do budowy dróg jest asfalt, który jest jednym z produktów przeróbki ropy naftowej. Budulec ten w mieszance mineralno-asfaltowej stanowi zaledwie kilka procent, jednak odgrywa ważną rolę, ponieważ pełni w niej funkcję lepiszcza. Niewielu zdaje sobie sprawę, że asfalty wykorzystywane do budowy nawierzchni drogowych różnią się składem w zależności od przeznaczenia. Z tego względu możemy podzielić asfalty drogowe na konwencjonalne, twarde, modyfikowane polimerami oraz wielorodzajowe. Należy znać specyfikę asfaltu aby skomponować mieszankę odpowiednią do danego rodzaju nawierzchni.

Dobieranie odpowiedniego asfaltu do rodzaju nawierzchni użytkowej

Planując budowę drogi warto przemyśleć jakie pojazdy i z jaką częstotliwością będą się po niej poruszać, a także określić podłoże na jakim powstanie. Aby znaleźć prawidłową proporcję asfaltu do budowy szlaku komunikacyjnego potrzebna jest znajomość właściwości fizycznych takich jak: temperatura mięknienia, temperatura łamliwości oraz temperatura zapłonu asfaltu. Analizując wartości łatwiej będzie przewidzieć skutki użytkowania i spróbować zapobiec problemom jak nierówności, koleiny pęknięcia, śliska nawierzchnia, które często pojawiają się na drogach. Rodzaj użytego tworzywa ma ogromne znaczenie jeśli chodzi o starzenie eksploatacyjne. Badanie starzenia technologicznego pokaże odporność materiału na obciążenie ruchu i warunki atmosferyczne w praktyce, co umożliwi wybranie najodpowiedniejszego rodzaju nawierzchni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 − 1 =