Czas po stracie bliskiej osoby jest trudny. Okres żałoby przeplata się z koniecznością powrotu do normalnej rzeczywistości, co bywa ciężkie do pogodzenia. W takich sytuacjach wydaje się, że czas nigdy nie zaleczy ran, a codzienne obowiązki stają się przytłaczające. Nie sprzyja to zdrowiu psychicznemu, o czym można się bardzo boleśnie przekonać. Istnieją jednak metody na złagodzenie bólu odczuwanego w żałobie. Jakie?

Pozwól sobie na upływ emocji

Emocje towarzyszące po śmierci bliskiej osoby są w dużej mierze negatywne. Żal, smutek, złość przerodzić się mogą we frustrację i agresję. Tłumienie ich wewnątrz może mieć przykre skutki, dlatego należy pozwolić sobie na uzewnętrznienie. W niektórych przypadkach w przeżyciu żałoby pomaga płacz. Warto uwolnić wszelkie myśli nagromadzone w głowie i pogodzić się z własną reakcją na nie. Jeśli to konieczne, nie bój się wściekłości i frustracji. Znajdź miejsce, w którym będziesz mógł się wykrzyczeć i uwolnić się z negatywnych emocji. Masz także prawo milczeć – przeżycie okresu żałoby w ciszy może pomóc w poukładaniu zrujnowanej rzeczywistości na nowo.

Nie bój się prosić o pomoc

Pamiętaj, że przez swoje cierpienie nie musisz przechodzić sam. W momencie, gdy Twoja rodzina i przyjaciele nie są w stanie Cię wesprzeć, zwróć się do specjalisty. Jeśli zastanawiasz się, gdzie przyjmie Cię dobry psycholog Warszawa jest miejscem z wieloma gabinetami, proponującymi sesje dedykowane osobom po utracie bliskich. Profesjonalista z wielką delikatnością podchodzi do wysłuchania pacjenta, pomaga zrozumieć myśli pojawiające się w jego głowie. Kiedy to możliwe, proponuje rozwiązania ułatwiające poradzenie sobie z żałobą. Pamiętaj, że wsparcie psychologa nie jest zarezerwowane wyłącznie dla osób z przewlekłymi problemami – także w przejściowych sytuacjach kryzysowych możesz zwrócić się po pomoc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 × jeden =